péntek 14 december 2018

mail 99217 960 720

Menedék a tüdőszanatóriumban – Dr. Levendel László gyűjteménye

Levendel László személyes környezetében – a Korányi Intézet orvosi szobájában és otthon – az 1960-as évektől gyűltek a képek és a szobrok, így élete végén mintegy százötven műtárgy vette körül. Az együttes azonban nem szokásos gyűjtői attitűdből született: nem becses művek gyűjtésének a vágyából jött létre, hanem az alkotók és orvosuk közötti szellemi és érzelmi kötelékek szövevénye formálta.

 

Kortársunk Daumier

Daumier élete során Franciaország államformája hat alkalommal változott, a művész azonban már fiatalon elkötelezte magát a köztársasági eszmék mellett, amelyekhez haláláig ragaszkodott. Az 1830-as évek korai karikatúráinak tanúsága szerint határozottan síkra szállt a szólás- és sajtószabadság védelmében, elítélte az igazságszolgáltatás túlkapásait és a korrupciót. A király személyét sem kímélve figurázta ki Lajos Fülöp bürokratikus „polgárkirályságát”.

  

Rippl-Rónai - komor rajzosság, derűs festőiség

Az 1890-es években Párizsban született Rippl-Rónai-festményeken a rajzos kontúrok és a sötét,szürke, fekete színek túlsúlya erőteljes grafikai hatást eredményezett. A művész hazatelepülésétkövetően, a 20. század első két évtizedében palettája fokozatosan kiszínesedett, képfelületeit játéko-san burjánzó, lazán odavetett élénkzöld, piros és sárga ecsetfoltok lepték el. Ugyanakkor korábban döntően komor témaválasztását – elmúlás, magány, éjszaka, öregség és gyász – derűsebb világ: parkok, kertek, kastélyok, napfény és virágok motívumai váltották fel képein.

Talabér Gyula: A füredi fotós

Célja láthatóan az őt övező hétköznapi élet elszálló pillanatainak megörökítése volt. Nem nevezhető tehát klasszikus értelemben vett művészfotósnak, az absztrakció távol állt világától, alkotásai nagyon is emberközeliek. Témái kifejezetten a mindennapokból táplálkoznak, akár embereket, akár épületeket, akár természetet fotózott: mindhárom témához szívesen nyúlt, fekete-fehér képeinek egyik fontos jellemzője a fény-árnyék ellentét bravúros kezelése, a közeli és távoli egyszerre történő megjelenítése.

Dürer - Válogatás a Szépművészeti Múzeum gyűjteményéből

Albrecht Dürert (1471–1528), a német reneszánsz legnagyobb hatású festőjét és grafikus művészét a kortársak szívesen hasonlították az ókori görög festőhöz, Apellészhez, amikor réz- és fametszeteinek kivételes ábrázolóerejét, részletgazdagságát dicsérték. Desiderius Erasmus humanista tudós abban látta a nürnbergi művész – még ókori elődjét is túlszárnyaló – kivételes tehetségét, hogy mindazt, amit Apellész a színek segítségével ábrázolt, Dürer pusztán fekete vonalakkal is képes volt megjeleníteni.

 

Válogatás a modern magyar festészet remekeiből

A balatonfüredi Vaszary Galéria A modern magyar festészet remekeiből' című kiállítása alapján készült képzőművészeti album Radnóti Sándor előszavával és Kovalovszky Márta kurátor jegyzetével. 

  • Megjelent a Tempevölgy legújabb száma! +

    Benne: Szálinger Balázs, Drexler Ákos, Debreczenyi György, Ashwani Kumar versei, Ambrus Máté, Bene Zoltán, Szegedi-Szabó Béla prózája. A 2018 évi Salvatore Quasimodo költőverseny díjazott versei (Falcsik Mari, Térey János, Fenyvesi Félix Lajos, Gyimesi László, Jánk Károly, Nagy Betti, Vajna Ádám, Oláh András, Sztanó László, Zsávolya Zoltán, Payer Imre és Bognár Anna).  Rácz Péter interjúja Anna Bentley és Daniel Warmuz műfordítókkal. Bozsik Péter beszélgetése Háy Jánossal és Darida Veronika tanulmánya Háy János színházi munkáiról. Újrahasznosítás az irodalomban című összeállításunkban Mészáros Márton és Smid Róbert tanulmánya. A lapszámot illusztráló Szegedy-Maszák Zoltán munkáiról Varga Tünde tanulmánya olvasható.
  • 1

Széljegyzetek

  • 1
  • 2
  • 3

Partnereink

 

14781B08 F5E6 42F4 9C29 D4542DA5920B

FFAE6044 A975 4F18 9ACB 2E2C56174FB9  

logo2

A20D66FA 2148 4626 A29F 14614DE661A2

hirdetes logo 2